Klubbens historia

1979.

Allt började en sommarkväll vid Lögdösjöns strand. Där satt ett gäng, ”Motorburen ungdom” och diskuterade hur de skulle göra med sitt bilintresse. Kommunen ville nämligen ha en lösning då de boende längs Köpmangatan klagat en längre tid på det ”busliv” som de utgjorde på kvällar med sitt åkande och gasande, fram och tillbaka, ända in på morgontimmarna. Här kom  det fram till att de skulle bilda en klubb, för att kunna gå till kommunen och förhandla om en lokal för att ha ett garage och en samlingslokal.

Efter en del möten och många turer hos kommunen så fick de tillgång till det nedlagda snickeriet/verkstaden i Hamsta som Hamsta Sjukhem tidigare haft för sin verksamhet. Här städades det ut och målande, och det blev till ett garage med lite drygt femton platser som medlemmarna kunde hyra, och det fylldes snabbt med allehanda fordon. Namnet som klubben fick var Hillbilly´s, då det redan var många som hade jänkare. Nu fanns det även medlemmar i föreningen som var aktiva inom rally och rallycross, men det valda namnet kunde inte användas för att registrera sig hos Svenska Bilsportförbundet. Därför antog man istället Timrå Motorklubb som det officiella namnet, och i dagligt tal fortsatte man med Hillbilly´s. Den förste som löste licens hos Timrå Motorklubb var Curt Byström.

Själv anslöt jag till klubben 1982, jag hyrde då en garageplats för att renovera min Renault R8 Gordini, men hade redan då varit aktiv inom folkrace och isracing under ca sex år, som funktionär i SMK och HMK samt bekaniker inom isracing. Efter en kort tid köpte jag min första folkracebil och tog licens, och blev då en av de första aktiva i föreningen med tävlingslicens. Rätt snart anslöt även Christer Åström med juniorlicens och köpte en före detta rallybil av Henry Wisén i HMK, och byggde en folkracebil av den.

Antalet folkraceåkare ökande och strömmade in till klubben så garaget i Hamsta och området runt omkring blev snabbt överfullt med tävlingsbilar och det knorrades lite bland de som åkte jänkare. Lösningen blev att jag återigen vände mig till kommunen och lyckades få hyra den då tomma lokalen som idag är AME och där kommunen hade haft centralförråd i många år. Vi fick ett garage i källaren som vi hyrde ut och ovanpå det hade vi ett kansli och en samlingslokal.

Folkracegänget var nu totalt uppe i ett 30-tal aktiva och började prata om en egen folkracebana, så sökandet påbörjades efter en plats att bygga den på. Efter mycket jobb hade vi en officiell invigning 1992, men hade då redan kört några tävlingar på banan något år innan. Under invigningen blev det tal av dåvarande kommunalråd Jennehag som även fick köra några varv mot några av våra förare, och han vann förstås!

Vid pennan, Roger Åström